IJsland – Dag 15

IJsland – Dag 15 – Vrijdag 2 augustus En dan toch echt de allerlaatste dag in IJsland. Wij beginnen de dag met het voor het laasts opbreken van de tenten en het inmiddels bekend skyre met muesli ontbijtje. Meteen na het ontbijt maken wij het diner; wraps met allerlei verschillende topics. En dan het laatste…

Canarische Eilanden – Dag 15

Canarische Eilanden – Dag 15 Goedemorgen! Het was wel erg vroeg vanmorgen. Vanochtend konden we ons reis avontuur voortzetten. Met na de ferry van gister, de eerste van vele vluchten richting Nederland. We mochten heel vroeg onze backpacks inchecken om daarna naar het eerste vliegtuig te kunnen gaan. De meesten hebben gelukkig kunnen slapen in…

IJsland – Dag 14

IJsland – Dag 14 Dag 14, helaas al weer de een na laatste dag, na een uurtje uitslapen en een havermout-appelgebak ontbijt inclusief de slagroom was het tijd om de Golden circle te doen; het supertoeristische rondje rondom Reyjavik. Nadat iedereen 2 weken lang had gevraagd is dit nu een geiser, zagen wij eindelijk een…

IJsland – Dag 13

IJsland – Dag 13 Na lekker kunnen uitslapen op deze laatste dag van de maand. Staat het thema reizen weer op het programma en deze keer begint het op een bijzondere manier namelijk met steigijzers en pickhouwelen: we gaan de gletsjer op. Super vet! Deze grootste van Europa wordt na een korte instructie beklommen door…

Canarische Eilanden – Dag 14

Canarische Eilanden – Dag 14 Vandaag begon onze reis naar huis. Maar voor het zo ver was, maakte we een stop in Santa Cruz. Hier konden de deelnemers lekker het stad je in, terwijl de staf onder genot van sangria op de backpacks pastten. In het centrum werd rond gelopen en ijsjes gegeten. Later sloten…

Canarische Eilanden – Dag 13

Canarische Eilanden – Dag 13 De laatste volledige dag vond vandaag plaats. Dit was een vrije dag. Voor de meesten begon de dag vroeg, want er zou gekeken worden naar een zonsopkomst vanaf het strand waar gister de sterren bewonderd werden. Twee van ons hebben zelfs een duik in de zee genomen. Voor vier van…

IJsland – Dag 12

IJsland – Dag 12 Nog maar een paar dagen op IJsland, dus dat is een goede reden om eens lekker uit te slapen, zodat er flink gewandeld kan worden. De groep is opgesplitst in twee, dus vandaar twee ervaringen. De éne groep is naar de top van een berg gegaan op 1125 meter, zodat ze…

IJsland – Dag 11

IJsland – Dag 11 Vandaag geen reisblog, maar een vlog! https://www.ymcajongerenreizen.nl/wp-content/uploads/2019/07/My-Movie.mp4   Ook in de andere bus is een vlog gemaakt.   https://www.ymcajongerenreizen.nl/wp-content/uploads/2019/07/IJsland-Vlog-Bus.mp4   Dat het waait op IJsland is inmiddels wel bekent, maar het is ‘echt vet hè!’.   https://www.ymcajongerenreizen.nl/wp-content/uploads/2019/07/IJsland-Vlog-wind.mp4

Canarische Eilanden – Dag 12

Canarische Eilanden – Dag 12 Op deze dag stond er weer een hoofdstad op het programma. Op naar Santa Cruz de Tenerife! Na een busreis kwamen we in de stad. Hier hebben we een lekkere lunch gehaald, namelijk kleine getoaste broodjes met beleg en voor iedereen een chocolade broodje. We zijn doorgelopen naar een mooi…

Canarische Eilanden – Dag 11

Canarische Eilanden – Dag 11 Vandaag het eerste ontbijt in het nieuwe hostel. En wat voor ontbijt?! Zowaar een ontbijt met onder andere een gekookt eitje, tomaat en komkommer (smullen!). Deze dag stond een wandeling op de planning. Al tijdens het ontbijt begon het flink warm te worden. Waardoor de wandeling naar de avond is…

IJsland – Dag 10

IJsland – Dag 10 Dag 10 alweer, time flies when you are having fun :). Vandaag zijn wij in Myvatn waar wij na een uurtje uitslapen aan een daglange wandeling begonnen. Het zonnetje scheen weer lekker en de armpjes zijn weer bijgekleurd. Na een pitstop bij de supermarkt begonnen wij onze tocht. De meeste tijd…

Canarische Eilanden – Dag 10

Canarische Eilanden – Dag 10 De wekker ging vandaag weer vroeg, vroeger dan een haan zou kraaien. We verlieten het hostel nog voor het ontbijt. 6:45u stonden we bij de bushalte. De eerste massages werden al uitgedeeld. Al wachtend op de bus eten we het gesmeerde ontbijt. Ondertussen kwam de zon op. Er was goed…

IJsland – Dag 9

IJsland – Dag 9 Een dag waarbij we verschillende plekken hebben bezocht en ook nog naar de opvolgende camping zijn gereden. De ochtend begon gelukkig met een lekker zonnetje, in plaats van de regen van vannacht en gisteren. Dit motiveerde de deelnemers een beetje om hun oogjes open te maken, om de bekende drill van…

Canarische Eilanden – Dag 9

Canarische Eilanden – Dag 9 Vandaag hadden we een vrije dag. Twee van ons gingen een beginnerscursus windsurfen volgen. Daardoor moesten ze iets eerder opstaan dan de rest. De rest begon de dag iets langzamer en is opgesplitst in twee groepen. Zo zijn er twee naar dead corral beach geweest (popcorn beach). En is het…

Canarische Eilanden – Dag 8

Canarische Eilanden – Dag 8 Een nieuwe dag, een nieuwe activiteit! Vandaag stond een wandeling naar Las Calderas kraters op de planning. Helaas voelde een van de deelnemers zich niet zo lekker en was de staf met verzwikte enkel niet voldoende hersteld. Ze bleven daarom in het hostel. De rest is redelijk op tijd vertrokken…

IJsland – Dag 8

IJsland – Dag 8 Vandaag hadden we een vrije dag. Het regende vandaag voor het eerst echt, dus een prima moment om heerlijk rustig aan te doen en uit te slapen. Het ontbijt was uitgebreid met ingrediënten die over waren van de masterchef van gisteren en die door Julia en Chantal als een ware Mystery…

IJsland – Dag 7

IJsland – Dag 7 Door het zuivere gezang van Lucie werden we vanochtend wakker gezongen. Ondank de regen en de plakkerige tentdoeken stond iedereen snel naast t bed, met alle lagen kleding aan die er in de bagage gestopt waren. Er stond namelijk een fris maar spannend boottochtje op de planning, op zoek naar walvissen…

Canarische Eilanden – Dag 7

Canarische Eilanden – Dag 7 Na de lange reisdag van gisteren, konden we vandaag iets rustiger aan doen. We begonnen met het ontbijt dat door het hostel is geregeld. Dit was helaas iets minder dan we hadden verwacht. Maar iedereen heeft wel voldoende kunnen eten. Op naar de bus om naar Puerto del Rosario te…

Canarische Eilanden – Dag 6

Canarische Eilanden – Dag 6 Goedemorgen! Wat was het vroeg vandaag! Zeker voor onze Benjamin, die stond extra vroeg op om alvast onze minder valide staf te begeleiden naar het busstation. Het was nog donker tijdens het ontbijt. Er werd goed geholpen met het smeren van de broodjes. Zo konden we zo snel mogelijk richting…

IJsland – Dag 6

IJsland – Dag 6 Vandaag was de reisdag om van de West fjorden naar het walvisrijke Noorden te komen. Wat een tocht, het begon allemaal eigenlijk vannacht al met een wind die de tent alle vormen liet aannemen en af en toe checkte of je er nog wel in lag. De één heeft het gemerkt…

Canarische Eilanden – Dag 5

Canarische Eilanden – Dag 5 Deze dag gingen we weer als hele groep op pad. Vandaag staat Jardín Botánico Canaria Viera y Clavijo, een grote botanische tuin, op de planning. We moesten een klein stukje met de bus, die anders dan bij andere bussen een super lieve buschauffeur had. In de tuin konden we lekker…

IJsland – Dag 5

IJsland – Dag 5 Dag 5 in Ijsland begon ietsjes kouder dan de voorgaande dagen, maar gelukkig nog steeds warm genoeg om lekker buiten in het gras met een bordje skyre/broodje te ontbijten. De auto’s werden weer in gereedheid gebracht en zo gingen wij op weg naar het rode strand. Waar het strand iets minder…

IJsland – Dag 4

IJsland – Dag 4 Een nieuwe week? Ja de maandag is aangebroken na een heerlijk zonnig weekend wordt het tijd om iets actiefs te doen, dus een mooie wandeling over de bergen, door kleine watervalletjes en mosvelden die nog zachter zijn dan menig Karstensbed. De tocht begint aan de monding van het Vatnsdalsvatn. We lopen…

IJsland – Dag 3

IJsland – Dag 3 Dag 3 in Ijsland begon weer heerlijk zonnig dus nog voor ons havermout met ei ontbijtje, konden alle tenten droog ingepakt worden. Vervolgens genoten een aantal van de openlucht douche (wel een soort van hokje maar zonder dak) en ging de rest de haven en vuurtoren van Stykkisholmur bekijken. Het stafteam…

Canarische Eilanden – Dag 4

Canarische Eilanden – Dag 4 Vandaag was een dag vol met vrije tijd. Zo begonnen we de dag rustig en werd er bij het ontbijt overlegd wie wat wilde doen. Een deel ging lekker de stad in. Ze bezochten het House museum of Christoffer Columbus. Een museum over Columbus en zijn ontdekkingsreizen in het huis…

Canarische Eilanden – Dag 3

Canarische Eilanden – Dag 3 Deze morgen werden we om 7:00u wakker gemaakt. We moesten namelijk op tijd de bus halen om naar het zuiden te gaan. Toen we vertrokken was het erg bewolkt, maar eenmaal in het zuiden scheen de zon vol op! (Goed insmeren dus!) Vandaag stond Aqualand op het programma. Aqualand is…

IJsland – Dag 2

IJsland – Dag 2 Na een prima eerste nachtje, waarbij sommige hun kampeerdoop hadden, begon de dag op z’n Ijsland wat koud en grijs. Maar zodra wij in de auto zaten begon de zon te schijnen om niet meer op te houden. Onze eerste stop van bij een mooi zandstrandje waar de zeehonden net als…

IJsland – Dag 1

IJsland – dag 1 En daar zitten we dan, net uitgezwaaid door onze lieve vaders, moeders, katten en andere liefhebbende en we worden enthousiast ontvangen door Peter in het vliegtuig. Deze man heet ons welkom op de nieuwe lijn van Transavia en wel naar Reykjavik. (Komt dat eens goed uit). De vlucht gaat lekker fanatiek,…

Canarische Eilanden – Dag 2

Canarische Eilanden – Dag 2 Aangezien een groot deel van ons pas laat sliep, zijn we vandaag rustig aan begonnen. Vandaag zijn we gaan wandelen door de stad Las Palmas. Het weer was top! Het was een beetje bewolkt en het waaide. Hierdoor was het niet gloeiend heet. Eerst gingen we wat meer naar het…

Canarische Eilanden – Dag 1

Canarische Eilanden – Dag 1 Vandaag was het zo ver. De Groep die naar de Canarische Eilanden gaat, maakte zich klaar voor vertrek. We verzamelden om 14:00u op Eindhoven. Om 14:02u waren we al compleet! Een beter begin van de reis konden we ons niet wensen. Alles verliep soepel. Zo was er genoeg tijd voor…

IJsland – Dag 0

Vrijdag 19 juli vertrekt een groep naar IJsland. Na een vliegtocht van ongeveer 4 uur, waarbij ze 2 uur in de tijd terugvliegen komen ze aan het begin van de avond in Keflavik aan, waarna er nog een autoritje op hen ligt te wachten. Gelukkig is het bijna de hele dag en nacht licht, dus…

Opheffing YMCA jongerenreizen

Na vele mooie jaren waarbij wij zo’n beetje elk hoekje in Europa hebben bekeken, komt er helaas een einde aan de YMCA Jongerenreizen. De afgelopen jaren lopen het aantal deelnemers, stafleden en vrijwilligers terug, waardoor er dit jaar nog maar twee reizen zijn.   Hoewel er altijd een beetje teleurstelling is, overheersen vooral alle mooie…

Ervaring van een deelnemer – Slowakije

Slowakije is een land dat absoluut niet bekend staat voor hun toerisme, maar toen YMCA twee zomers geleden de reis naar Slowakije aanbood, besloot ik mee te gaan. Tijdens deze reis hebben wij de adembenemende natuur van dit land ontdekt. Door middel van vele verschillende activiteiten, zoals wandelen, via ferrata, raften, een grotbezoek, een fietstocht…

Read more

Ervaring van een deelnemer – algemeen

Ik ben ondertussen drie keer mee geweest met YMCA Jongerenreizen. Dit heeft verschillende redenen. Ik vind het leuk om met een groep mensen op vakantie te gaan die ik nog niet ken, maar die wel gelijkgestemd zijn (je hebt namelijk voor dezelfde reis gekozen). YMCA Jongerenreizen is meer van het type actieve vakanties, dan van…

Ervaring van een deelnemer – Azoren

Met de reis naar de Azoren bezochten we als eerste Faial, wat van de vier bezochte eilanden het meest westelijke gelegen was. Dit eiland was mijn favoriet door de prachtige baai van het dorpje Horta, waar schippers aanmeerden en een groot deel van de pier beschilderd was met prachtige tekeningen. Omdat het eiland een hele…

Ervaring van een deelnemer – Pyreneeën & Barcelona

De reis ging naar de Pyreneeën en Barcelona. Vooraf werd er mail contact gehouden met onder andere vragen over wat we allemaal wilden doen en zien. Dit was erg fijn. Hiermee kon je zelf je voorkeur doorgeven en ook een beetje zelf de reis vormgeven. De reis zelf was super mooi, gaaf, actief en gezellig.…

Ervaring van een deelnemer – Discovery Tour

Ik ben in 2016 mee geweest met de Discovery Tour. Ik vond het heel gaaf concept, omdat je niet wist waar je naartoe ging en dat je via puzzels en raadsels dat moest ontdekken. We zijn toen naar de Ardennen, Budapest (Hongarije) en Roemenië geweest. Het was een hele verrassing dat we naar meerdere landen…

Read more

Ga je mee naar de Canarische Eilanden?

Een deel van het dagschema van de Canarische Eilanden: Op Gran Canaria is er veel te doen. We gaan de hoofdstad Las Palmas bezoeken waar wij lekker gaan struinen door de straatjes van deze stad. In de zuidelijke stad Maspalomas is een geweldig aquapark waar we heerlijk kunnen genieten van alle glijbanen, zwembaden en lekker…

Ga je mee op Berghuttentocht in Oostenrijk?

Een deel van het reisprogramma van de berghuttentocht in Oostenrijk: Na een lange reis zetten we op dag 2 meteen onze kuiten aan het werk voor de meerdaagse hike langs de berghutten. Hier kunnen we ons lekker laten verwennen en te genieten van het natuurspektakel. De eerste dag zal nog niet al te intensief zijn…

Read more

Ga je mee met de vlottentocht naar Zweden?

Een deel van het reisprogramma van de vlottentocht in Zweden: De eerste dagen verblijven we op een vaste locatie in het Zweedse Värmland. Hier kunnen we onze meerdaagse expeditie op de Klarälven gaan voorbereiden. Ben jij straks bereid om een vuurtje te maken met de beperkte beschikbare middelen die je hebt? Daarnaast is er de…

Jongerenreizen Teaser 7

Teaser #7: afgelopen zomer zijn ze met deze reis gaan paardrijden, kloosters en kerken bezoeken, hebben een meerdaagse wandeling gemaakt en zijn ze gaan raften. Waar was dit en gaan we komende zomer weer heen?

Reünie van de Azorenreis

Zaterdag 29 september heeft de groep van de Azorenreis een reünie gehad. Iedereen kwam naar Amsterdam om daar een activiteit te gaan doen. Wat dat was bleef nog even een verassing, maar iemand van de groep legt uit: Voordat we aan de activiteit begonnen, spraken we af bij een restaurant. Hier verzamelde iedereen zich voor…

Evaluatieweekend in Montfoort

Vrijdag 31 augustus en zaterdag 1 september zijn de werkgroep YMCA Jongerenreizen en de internationale commissie bij elkaar gekomen in het ruime en rustige Montfoort. De vrijdagavond werd gestart met een gezellige barbecue waarbij iedereen verhalen kon vertellen van zijn/haar afgelopen reis. Tot in de late uurtjes werd er gepraat en gelachen rond een kampvuur.…

Reizen 2018 fotocollages

Afgelopen zomer zijn er van de YMCA Jongerenreizen vijf reizen naar het buitenland geweest. De gave bestemmingen waren dit keer IJsland, de Azoren, Georgië, de Pyreneeën & Barcelona en de Faeröer-eilanden. Om een korte maar zeker krachtige sfeerimpressie te geven, hebben we voor elke reis een fotocollage gemaakt. Kijk naar de mooie foto’s, de gezellige…

Tweede trainingsweekend en kennismakingsmiddag

Afgelopen 8 en 9 juni was het tweede trainingsweekend van de stafleden voor de YMCA Jongerenreizen. Vrijdagavond startten we met leuke spelletjes, waarna een workshop volgde over stoornissen. Wat zijn kenmerken van mensen met bijvoorbeeld autisme en welke tips kun je de stafleden meegeven? Nadat we hier veel informatie hadden gekregen, werd er met elkaar…